• Hem
  • Föreningen
  • Länkar
  • Styrelse
Hem Forum - Alla
GOC.se
KategorierRegler
Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?
GOC.se
Övriga Frågor
Offtopic
Nogen der har erfaring med program vet til maller?
(1 läser) 1 Gäst
Till sista
ÄMNE: Nogen der har erfaring med program vet til maller?
Forumverktyg
  • Nytt ämne
  • PDF
  • Senaste inläggen
  • Regler
lgb (Medlem)
Expert Boarder
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Nogen der har erfaring med program vet til maller? 3 år, 9 månader sedan  
Jeg har et "mindre" problem med at komme af med muslingekrebs i mit malle akvarie, og har hørt at program vet skulle tage dem, nogen som der har prøvet det før? Jeg ved at man i tyskland bruger program vet mod krapelus og det skulle være malle"safe" nogen som der har prøvet at bruge det i malle akvarie?

Loggad Loggad  
  Logga in för att svara.
christinag (Medlem)
Medlem
graph
Stad: Västerås
Sv:Nogen der har erfaring med program vet til maller? 3 år, 9 månader sedan  
Hej!

Jag kan inte svaret på din fråga, men har istället en fråga till dig: Varför har du denna massförökning i ditt akvarium? Jag fick in dem hos mig en gång med några mossor jag köpt. Men de försvann sedan.

Jag skulle tro, att om såpass mycket foder finns över till musselkräftorna, så borde du kanske ta och testa dina vattenvärden och minska på utfodringen litet. De livnär sig också på alger och mulmen som finns i bottensubstratet. Du kan även miska risken till "odlingssubstrat" för dem genom att röra om i bottnen; de gillar slammiga, täta bottnar där man inte rört om. De kan trivas bättre i miljöer där det finns svavelväten, metan mm. De är filtrerare och trivs garanterat också om filtret är underdimensionerat och inte kan ta hand om svävande partiklar. Alltså ännu en anledning till att ompröva utfodringsmängden.

Ett tips vore om du skulle prova sätta in en kampfisk? De lär äta vad som helst. Men säkrast är att göra något åt grundorsaken. Kopparsulfat lär vara värt att testa också. Skulle tro, att både kampfisken och kopparsulfatet tåles av malarna

MvH
Christina G

Loggad Loggad  
  Logga in för att svara.
lgb (Medlem)
Expert Boarder
graphgraph
Ganske rigtig de lever af foder. Men selv om jeg begynder at foder mindre, vil de stadig nye at sidde i spandpumpen og hmfen, og så ellers guffe løs Jeg har indført nogle rasbora samt nogle corydoars sterbai de hjælpe til at holde dem nede. Men de vil jo altid blive ved med at være der. Kobbersulfat ville sikkert tage dem, men også mine maller. en kampfisk ville nok ikke være glad for en gennemstrømning på 10 gange i timen. Men den ville sikker spise dem.

Jeg har dog været i gang med en behandling med program vet i den sidste uge, og det ser ud til at tage dem uden bivirkinger på fisk eller filter hvilket er super. Så regner med at det var sidste gang jeg havde problemer med dem.

Loggad Loggad  
  Logga in för att svara.
christinag (Medlem)
Medlem
graph
Stad: Västerås
Intressant, berätta gärna hur det gick sedan. Såvitt jag förstår så tar det inte död på djuren men gör att de inte kan föröka sig. Fast det gäller mera loppor, förståss.

MvH
Christina G

Loggad Loggad  
  Logga in för att svara.
lgb (Medlem)
Expert Boarder
graphgraph
www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/...64/sprog=1/item=yes/ der står lidt om det her.

Loggad Loggad  
  Logga in för att svara.
Till början
Forumlista Övriga Frågor Offtopic